DAVID ČERNÝ
Jesus & Guns

DAVID ČERNÝ

Sochař David Černý (1967) je na rozdíl od většiny současných výtvarných umělců mediálně viditelnou osobností české kultury. Nejčastěji vytváří figurativní sochy určené pro veřejný prostor. Daleko více než řešení autonomních estetických problémů ho však lákají intervence do společenských vztahů a animace prostoru sdělovacích prostředků.
Davič Černý studoval design a později sochařství na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze. Více než škola však pro něj bylo rozhodující prostředí nezávislé kulturní scény konce osmdesátých a počátku devadesátých let. Podílel se na aktivitách Bullshitfilmu, s přáteli vytvářel krátkodobé instalace a performance na pomezí večírku a uměleckého díla. Vystavoval na výstavách pod bývalých Stalinovým pomníkem a vytvořil létající dolary pro Muzeum Andy Warhola v Medzilaborcích. Rozbouřit veřejné mínění se Černý pokusil svou mystifikační akcí Den zabíjení v Madridu a v Londýně v rámci festivalu Edge 92. Výstava ve Špálově galerii v Praze v roce 1993 završila první tvůrčí období Davida Černého. Představil zde mimo jiné sérii Kitů, předimenzované pistole poprvé použité ve Dni zabíjení, a instalaci Malost z roku 1991. 
V letech 1994 – 1996 žil David Černý v New Yorku, nejdříve jako rezident programu P.S. 1 a posléze Whitney Studio Programu. Vystavoval v galerii Ronadla Feldmana a účastnil se putovní výstavy Beyond Belief, setkání s realitou americké umělecké scény však na něj měly spíše negativní dopad.   Metodou Davida Černého je často provokace veřejnosti a testování estetických i společenských limitů, díky čemuž zůstává řada jeho finančně náročnějších projektů nerealizována.

Vzdělání

1991 – Residenční pobyt Boswil, Švýcarsko

1988–1996 – Vysoká škola uměleckoprůmyslová, Praha

1994–1995 – P.S.I. artists residence, New York

1995–1996 – Whitney Museum Independent Study Program, New York

Ceny a granty

1990 – zvláštní cena na bienále v Kortrijku (Belgie)

1996 – Pollock Krasner Foundation Grant (USA)

2000 – Cena Jindřicha Chalupeckého

 

Díla

Quo vadis je prvním dílem Davida Černého, které vzbudilo větší veřejnou pozornost. Jedná se o plastiku Trabantu na nohách, symbolizující hromadný exodus východních Němců přes velvyslanectví západního Německa v Praze v létě a na podzim 1989. V roce 1990 byla umístěna na Staroměstské náměstí v Praze. Originál dostalo Fórum pro soudobé dějiny v Lipsku. Bronzový odlitek je od podzimu roku 2001 umístěn na zahradě německého velvyslanectví vLobkovickém paláci na pražské Malé Straně.
 
Růžový tank, jenž je dnes umístěn v Lešanském vojenském muzeu. Dne 28. dubna 1991 společně se svým kamarádem natřel růžovou barvou známý pražský tank IS-2 č. 23, což tehdy vyvolalo skandálRoku 2008 na Smíchově krátce umístil pouze torzo růžového tanku s bílým invazním pruhem. V době války v Jižní Osetii tak reagoval na ruskou zahraniční politiku.
 
Jako Viselec nebo Zavěšený muž je označována socha Sigmunda Freuda o výšce 220 cm visícího za jednu ruku na střeše v Husově ulici v Praze. Socha pochází z roku 1997. V roce 1999 Viselec shlížel ze stockholmského Muzea moderního umění na výstavu výtvarného umění z bývalých komunistických zemí Evropy. V létě 2007 visela socha Sigmunda Freuda v Chicagu. V roce 2007 socha způsobila poplach u hasičů i policie v michiganském městě Grand Rapids poblíž arény Van Andel. Lidé si Freuda spletli se sebevrahem. V roce 2009 byla součástí výstavy vítězů Ceny Jindřicha Chalupeckého, kterou v jihokorejských městech Soulu a Tegu v rámci českého předsednictví v EU uspořádalo Velvyslanectví ČR v Korejské republice. Také na budově Uměleckého muzea Soulské národní univerzity (Seoul National University Museum of Art vyvolal hned první noc poplach.
 

Kůň, socha svatého Václavajedoucího na mrtvém koni v pasáži pražského Paláce LucernaMezi jeho známá díla patří také žertovná plastika „Kůň“ z roku 1999, představující svatého Václava sedícího na břiše svého mrtvého koně. Původně byla umístěna na dolním konci Václavského náměstí, v současné době je instalována v pasáži paláce Lucerna v Praze na Novém Městě. Tato socha byla instalována za podpory Dagmar Havlové, švagrové Václava Havla a majitelky Lucerny, jež uzavřela s umělcem dohodu, podle níž má dílo viset v Pasáži Lucerna do té doby, dokud nebude v zemích Koruny české obnovena konstituční monarchie.
 
Mezi jeho další známá díla patří například „Miminka Babies“, černé laminátové sochy 10 miminek umístěné na Žižkovském vysílači. Nejprve byla na věž instalována dočasně v rámci projektu PrahaEvropské město kultury 2000. Koncem roku byla sejmuta, avšak pro velký úspěch byla roku 2001 upevněna na věž na trvalo. Reakce však nebyly jen pozitivní, server VirtualTourist.com ocenil v roce 2009 Žižkovský vysílač jako druhou nejošklivější stavbu světa a batolata Davida Černého jsou v popisu výslovně zmíněny takto: Je už sama o sobě dost ošklivá, ale malé lezoucí děti od výtvarníka Davida Černého ji z ostudy proměnily v něco, z čeho se vám opravdu zatočí hlava.Tři bronzová miminka stejného vzhledu jsou instalována na Kampě.
 

Futura – Brown-nosing

V Praze na Smíchově v galerii Futura v Holečkově ulici je trvale umístěno sousoší z roku 2003. Jedná se o torza nahých dolních částí těl dvou sehnutých mužských postav o výšce 520 cm. Po žebříku je možno vylézt k otvoru v zadní části těl, otvory lze sledovat videosmyčku, na níž se Václav Klaus a Milan Knížák spokojeně krmí kaší. 

Návrh pomníku na Klárově

V roce 2004 byl společně s Ivanem TheimeremVladimírem PreclíkemMichalem Gabrielem a Jaroslavem Rónou osloven, aby navrhl pomník odboji během druhé světové války na pražském Klárově. Černého projekt vyhrál, ale proti realizaci se postavil Český svaz bojovníků za svobodu kvůli Černého mediálním výrokům směřujícím proti českým komunistům i nacionalistům. Pomník byl nakonec postaven podle návrhu, jehož autorem je sochař Vladimír Preclík.

 

Na dvoře Hergertovy cihelny na pražské Malé Straně je umístěno od roku 2004 dílo nazývané Čůrající postavy nebo Čurající fontána Davida Černého. Dvě bronzové mužské postavy o výšce 210 cm jsou ovládány elektronickým zařízením, které umožňuje natáčet boky a zvedat penis tak, že proud vody na hladinu jezírka ve tvaru České republiky píše písmena. Standardně opakované citáty lze přerušit textem zaslaným pomocí SMS.
 
Dne 1. července 2005 bylo odhaleno na liberecké autobusové zastávce „Sokolská u zdi“ dílo „Hostina obrů“, které je tvořeno bronzovým zastávkovým přístřeškem v podobě stolu, na jehož desce jsou například liberecké párky, masožravá rostlina, propíchnutá lidská hlava, půllitr a žejdlík. Investorem díla byla Spacium o. p. s. společně s dalšími subjekty.
 

Metalmorphosis

Obří kovová hlava o výšce 7 metrů a hmotnosti 13 tun s pohybujícími se částmi je od roku 2007 umístěna u sídla společnosti American Asset ve městě Charlotte v Severní Karolíně. Z úst sochy stříká voda do bazénku. Slavnostnímu odhalení byl přítomen český ministr zahraničí Karel Schwarzenberg a kapela The Plastic People of the Universe

Červená auta

Dvě červená auta zavěšená na budově kulturního centra MeetFactory v prostoru železničního depa v Praze na Smíchově.

Entropa

Pod jeho vedením vznikala instalace, která měla v bruselské budově Rady EU reprezentovat Českou republiku po dobu jejího předsednictví od ledna do června 2009. V instalaci vysoké 16 metrů v podobě skládačky je každý stát Evropské unie reprezentován určitým stereotypem, který podle Černého o něm mají zažitý ostatní obyvatelé Evropy. Česko má podobu zlatem lemovaného displeje s výroky Václava Klause. Na projektu podle Černého údajně spolupracovalo celkem 27 výtvarníků (jejichž existenci nakonec sám vyvrátil[20] – ve skutečnosti se na plastice podíleli také jeho tři asistenti, Tomáš PospiszylViktor Frešo a Krištof Kintera.) a již v počátku ho provázely kontroverzní reakce. Proti zpodobnění Bulharska protestovalo tamější ministerstvo zahraničí.

V polovině října 2009 potvrdil investor multifunkčního Copa centra budovaného u stanice metra Národní třída, že v neveřejném výběrovém řízení bylo jím navržená penisová fontána vybrána k umístění na dvoraně nové budovy. Fontána má mít podobu asi 30 bronzových poloztopořených různě tlustých penisů, které budou střídavě chrlit vodu, kolem středního osmnáctimetrového penisu. Plastika má být podle Černého především komentářem k situaci a současnému obsazení českého parlamentu. Na penisech mají být zabudovány displeje, na nichž se budou objevovat jména podle aktuálního politického dění. S investorským subjektem je spojen podnikatel Sebastian Pawlowski, který je spojován i s Černého fontánou čurajících postav na dvoře Hergertovy cihelny v Praze. 

 

London Booster před Českým domem v Islingtonu. londýnské olympiádě v červenci 2012 připravil anglický patrový autobus v podobě atleta, který dělá kliky, s názvem London Booster (často zmiňován též názvem London Boosted). Autobus má připevněny obrovské paže, které se pomocí motorů umístěných uvnitř autobusu ohýbají a šestitunový autobus se tak pohybuje nahoru a dolů, hekaje. Zadní strana autobusu pak vypadá jako veliké lidské pozadí. Okna nahrazují obrazovky s videoprojekcí. Během olympijských her měl být klikující autobus vystaven před Českým domem v Londýně-Islingtonu.

Vznik díla podle ČTK zaplatil Andrej Babiš, který je od počátku až dosud vlastníkem a od něhož si jej Český olympijský výbor pro využití v Londýně pronajal. Podle BUSportálu dílo odkoupil za 9 milionů Kč Agrofert Andreje Babiše, a to na doporučení Babišova fyzioterapeuta a fyzioterapeuta českého olympijského týmu Pavla Koláře.

V neděli 9. září 2012 jej Andrej Babiš i přes zásadní nesouhlas Davida Černého předvedl na pražském Staroměstském náměstí v rámci akce Deset kliků pro sportovce, doprovodné akce maratonu Mattoni Grand Prix. David Černý označil vystavení autobusu na Staroměstském náměstí za dehonestující pro všechny účastníky projektu, protože Staroměstské náměstí je dnes bohužel místo pro lidové taškařice, ruské turisty a oslavování hokejistů. Magistrát samostatnou žádost o vystavení autobusu zamítl, údajně právě proto, že žadatelem byl Agrofert (magistrát popírá, že by vůbec takovou žádost oficiálně dostal). Hlavní město údajně mělo být původně partnerem akce, avšak v průběhu vyjednávání město ztratilo zájem. Autobus byl nakonec vystaven v záboru určeném pro běh a z toho důvodu také nesměl na náměstí zůstat déle než několik hodin. Doprava a demontáž autobusu stála kolem 700 000 korun a Babiše mrzelo, že na náměstí nemohl zůstat alespoň 14 dní.

Následně bylo v polovině října 2012 umístěno na pražském Chodově u nově vybudovaného hřiště vedle budovy sídla společnosti Agrofert. Klikuje každý den od 15 do 15:30 hodin, avšak neklikuje, pokud teplota klesne pod 5 °C, při silném větru, dešti nebo sněžení nebo je-li pokryt vrstvou sněhu.

David Černý nebyl prodávajícím a v souvislosti s prodejem díla Babišovi nedostal žádný honorář, respektuje však práva vlastníka, pokud neporuší jeho autorská práva. Od akce na Staroměstském náměstí David Černý s Andrejem Babišem nekomunikuje.

Neuskutečněné návrhy

David Černý navrhoval umístit sochu obřího onanisty na Národní divadlo.

 

 

 

 

Během vernisáže vystoupil: soubor Baskybic / Základní umělecká škola Alfréda Radoka Valašské Meziříčí

 

Kurátor výstavy a úvodní slovo: Leszek Wojaczek 

 

Více o vystavujícím: David Černý

 

Facebook událost

 


DOPROVODNÉ PROGRAMY

7. 5. 2015 18.00 hod. vernisáž, výstavu zahájil kurátor výstavy Leszek Wojaczek

7. 5. 2015 18.30 hod. performance „Přiletěl David Černý“ 

7. 5. 2015 19.00 hod. koncert hudebního seskupení Baskybic (Základní umělecká škola Alfréda Radoka) v rámci zahájení výstavy 

8. 5. 2015 13.00 hod. Majáles v galerii Kaple, cyklus přednášek, komentovaná prohlídka určená zejména „zamilovaným studentům 

14. 5. 2015 17.00 hod. komentovaná prohlídka s kurátorem výstavy Leszkem Wojaczkem

15. 5. 2015 20.00 hod. Meziříčská muzejní noc v galerii Kaple, David Černý jako „pop star“, lektorský program

15. 5. 2015 22.00 hod. videomapping na budově Kaple, autor MgA. Petr Hajdyla 

16. 5. 2015 16.00 hod. promítání filmů o sochařské tvorbě a sociálním přesahu - David Černý, kurátor

21. 5. 2015 17.00 hod. urbanismus, socha a architektura, projekce a následná přednáška, vedl kurátor výstavy Leszek Wojaczek 

22. 5. 2015 18.00 hod. koncert mezi uměním: Mezinárodní festival cimbálu mezi díly Davida Černého 

16. 6. 2015 10.00 hod. workshop se studenty Střední uměleckoprůmyslové školy oborů prostorový design a užitá malba, vedl kurátor výstavy Leszek Wojaczek.

16. 6. 2015 20.00 hod. koncert mezi uměním: německé duo Sea + Air v rámci Festivalu Alfréda Radoka 

18. 6. 2015 20.00 hod. open space v galerii Kaple v rámci festivalu Valašský Špalíček. Komentované prohlídky výstavy s kurátorem Leszkem Wojaczkem

19. 6. 2015 16.00 hod. open space v galerii Kaple v rámci festivalu Valašský Špalíček. Komentované prohlídky výstavy s kurátorem Leszkem Wojaczkem

20. 6. 2015 16.00 hod. open space v galerii Kaple v rámci festivalu Valašský Špalíček. Komentované prohlídky výstavy s kurátorem Leszkem Wojaczkem 

1. 7. 2015 10.00 hod. prázdniny v Kapli- výtvarné hry pro malé i dospělé inspirované dílem Davida Černého. Vedla MgA. Vlasta Červenková 

2. 7. 2015 10.00 hod. prázdniny v Kapli- výtvarné hry pro malé i dospělé inspirované dílem Davida Černého. Vedla MgA. Vlasta Červenková 

3. 7. 2015 10.00 hod. prázdniny v Kapli- výtvarné hry pro malé i dospělé inspirované dílem Davida Černého. Vedla MgA. Vlasta Červenková 

8. 7. 2015  16.00 hod komentovaná prohlídka výstavy s kurátorem Leszkem Wojaczkem, lektorský program

12. 7. 2015 16.00 hod. dernisáž výstavy - poslední odpoledne s výstavou Davida Černého

 


Termíny

  • 7.5.2015 — 12.7.2015

Místo konání

Galerie Kaple

Pořadatel

Galerie Kaple

Obrázky