Juliana Mrvová
Juliana Mrvová studovala na katedře malby a jiných médií Vysoké školy výtvarných umění v Bratislavě (VŠVU). Vždy se soustředila především na malbu. V současnosti pracuje převážně s médii malby a kresby, převážně velkoformátové, s občasnými přechody do site-specific děl a instalací. Navázala na svůj původní zájem o fotografii a vytvořila sérii obrazů věnovanou tématu rostlin a zahrad, kterou obhájila jako svou dizertační práci v roce 2008. Ve svém cyklu „Zapomenuté zahrady“ zkoumala vztah mezi technickým obrazem a malbou. Zahrady také analyzovala jako krajiny vytvořené člověkem i místa, kde se člověk setkává s přírodou. Její zájem o vědeckou kresbu rostlin vyvrcholil v sérii velkoformátových kreseb, které jsou kombinací cestopisu, deníku a mentální mapy. Mnohé z nich vznikly během jejích pobytů v zahraničí a některé vznikly přímo na venkově, například její velkoformátová exteriérová kresba na plátně v obci Dúbravica. Každá kresba vypráví příběh konkrétního místa a analyzuje autorčin vztah k němu prostřednictvím mikropříběhů lidí, zvířat a rostlin, které tam potkala. Textové poznámky, psané během jejího pobytu v Nida, Litva; Marnay sur Seine, Francie; Apricale, Itálie nebo Chelva, Španělsko; doprovázet výkresy. Akvarelové malby a skici vznikají na všech jejích cestách po Asii a Evropě a jsou pak organizovány do instalací kreseb.
Hlavní zájem o její obrazy se postupně přesouval ze zahrad do krajiny, často symbolizované opuštěnou pláží. V poslední době se začala zajímat o zobrazování příběhů. Příběhy často pocházejí z jejích osobních cest, ale někdy i z obrazů, které nachází v médiích a přivlastňuje si. Na první pohled neutrální scény v sobě často skrývají melancholický nebo tragický tón. V její první sérii „Místa, ve kterých žijeme / Miesta, v kterých žijeme“ se město postupně proměnilo v hromadu trosek. Na opuštěné pláži vidíme jen miniaturní postavičky stojící před masou vody. Filosofové jako Deleuze nebo Jean-Paul Sartre se stávají pouhými komparsisty v krajině, která je pohltila. Obrázky vraků na břehu nebo nepoužívaných rybářských člunů ukazují proměnu moderního světa. Obrazy mají schopnost zafixovat příběhy, a tak mohou být zachovány ve své autenticitě. Jednoduchá místa a příběhy symbolizují neustále se měnící nebo mizející svět a místa, která už za pár let nemusí být stejná. V mnoha jejích dílech nechybí ani cestování a touha objevovat nové světy. Cesty jsou zaznamenávány do kreseb a skic a později, zpět v ateliéru, jsou malby vytvářeny převážně zpaměti. Je to cestopis bez nutnosti fotografií, protože kvůli jejich detailnosti jsou ve skutečnosti méně přesné. "Kdybych žil v minulosti, cestoval bych s Darwinem na palubě Beagle do neznámých zemí." Cesta se tak stala synonymem pro její neustálý výzkum nejen okolního světa, ale i sebe sama.
Juliana Mrvová je také organizátorkou a kurátorkou – od roku 2003 působila v mezinárodní organizaci Tranzit. Začínala jako dobrovolnice a později pracovala jako generální ředitelka výstavního prostoru tranzit dielne/workshops na Zlatých Piescích. Zejména v letech 2009-2013 se podílela na vzniku řady výstav a mezinárodních projektů ve velkoryse prostorných továrních halách. Od roku 2009 vede také alternativní výstavní prostor Hangár věnovaný prezentaci studentů a začínajících umělců, kde realizovala několik samostatných výstav mladých umělců. Pro mnohé z nich to byla první samostatná prezentace a Hangár fungovala jako „mladá alternativa“ výstavních prostor tranzitu až do roku 2013. Od září 2014 působila jako kurátorka v galerii Gagarinka, kde připravila 12 tematických skupinových výstav současného českého a slovenské umění. Některé z nich ve spolupráci s dalšími kurátory, jiné jako samostatné kurátorské projekty. Během své kariéry průběžně pořádá výstavy svých vrstevníků, počínaje „Forever Hungry/Večne hladní“ v roce 2004, přes „Drawing as thinking“ 2008-10 a další menší projekty až do současnosti. Krátce psala o zahradách pro časopis Inspire a připravovala blog o výstavách a umělcích pro Galerii Gagarinka. (Galerie bude uzavřena v září 2015.) V současnosti pracuje jako výtvarnice na volné noze a věnuje se svému koníčku navrhování zahrad a péči o ně.
Na akci mohou být pořizovány fotografie nebo audiovizuální záznamy. Svou účastí dáváte najevo svůj souhlas s focením a nahráváním vaší osoby. Fotografie a videa mohou být následně použity k další propagaci pořadatele.Termíny
-
St 25.6.2025 — Ne 7.9.2025