ZBYNĚK SEDLECKÝ
Nějak být obrazem

ZBYNĚK SEDLECKÝ

Studium:

  • 2011 - mezinárodní ateliérový a kurátorský program ISCP, New York, USA
  • 2007 - rezidenční pobyt v Bukurešti, Rumunsko a v Českém Krumlově 
  • 2002 - postgraduální studium na Koninklijke Academie voor Schone Kunsten, Antwerpy, Belgie
  • 2000 - stipendium na Staatliche Akademie der Bildenden kunste, Stuttgart, Německo
  • 1998 - 2002 Akademie výtvarných umění v Praze, Ateliér malby 1 u Jiřího Sopka
  • 1995 - 1998 Fakulta výtvarných umění na Vysokém učení technickém v Brně, Ateliér malba u Jiřího Načeradského

Vybrané samostatné výstavy:

  • 2020 Portrét Gullivera, Nová galerie, Praha
  • 2018 Pravé poledne, Galerie Václava Špály, Praha
  • 2015 Židle, stojan a model v bílé košili, Galerie Vyšehrad, Praha

 

Anotace:
Malířské vzdělání získal Zbyněk Sedlecký nejdříve v Ateliéru malba u Jiřího Načeradského na FaVU VUT v Brně a posléze na pražské AVU v Ateliéru malba 1 u Jiřího Sopka. Autor oscilující na hraně mezi realitou a abstrakcí připravuje, společně s kurátorským týmem pod vedením Jana Kudrny, projekt, navazující vztahy s konkrétním prostorem renesanční budovy. V chystané expozici, která je založená na citu pro moment a místo sakrálního původu, si Sedlecký klade za cíl výrazným způsobem akcentovat předmětnost a figuru v prostoru. Malbami, jakožto pomyslnými živými organismy, které v sobě uchovávají určitou dávku paměti, chce autor zkoumat úlohu člověka jako jedince v kontextu světa a jeho zákonitosti. V hlavních i sklepních prostorách chce Sedlecký komunikovat, klást otázky, avšak především reagovat na svět okolo sebe. Variabilním prvkem projektu zůstává vztah s konkrétními prostory galerie, na které se chystá umělec reagovat dle momentální potřeby autorské instalace.

Kurátorský tým: Jan Kudrna, Leszek Wojaczek

 

Kurátorský text:

Nějak být obrazem

Malbu lze dělat mnoha způsoby. Můžete malovat, co víte, co si myslíte, že vidíte, nebo dokonce můžete malovat i to, co si myslíte, že chtějí vidět ostatní. Bohužel. Pak je však také možné malovat to, o čem jste přesvědčený, že nutkavě potřebujete. To, co vám dává smysl. Malujete obrazy, které jsou více vámi než samotným souborem materiálů a plochého vizuálního rezultátu. Abych byl srozumitelný, vznikají malby, kterým lze uvěřit. Obrazy, které autenticky komentují autorské přesvědčení, že malba má smysl. Někde začíná a jinde zase končí. Zbyněk Sedlecký je autorem, který vychází z primární potřeby reflexe vlastních prožitků a útržkovitých situací, které doprovázejí výrazné vzpomínky, sny a představy. Sám sebe často instaluje do scénicky aranžovaných pozic. Jde stále o autoportréty, avšak figura (autor) je zasazena do role v podstatě profesionálního herce, který čeká na spouštěcí pokyn a v závěru pak na zhasnutí světel. Vzniká tak paradoxní situace, kdy celá vážnost výpovědi stojí na zcela nepokryté, až chirurgicky čisté a přesné, autorské odvaze fyzicky se propůjčit konceptu a výslednému celku. Sedlecký nemaluje prázdná gesta, nadbytečné komentáře, rozmazané, nebo dokonce prázdné obličeje. Pomáhá si světlem, které chytře pouští na plátno. Technikou. Nepracuje zarputile tam, kde vnímá potřebu času, a naopak opouští situace a momenty, které by se mohly ukázat jako zbytečné. Specifickou kombinací výše zmíněného a zejména vlastní přítomnosti se stává jistou, a to velmi zásadní, součástí obrazu. Přeneseně jde o autorství na druhou. Ocitá se v obraze, v jeho filozofických rovinách a vrstvách. Zvyká si být obrazem. Podstatná osobní, nebo lépe portrétní, stopa se v Sedleckého obrazech vyskytuje i v nefigurativních malbách. Série jeho zátiší je do velké míry založena na promyšleném, ale zároveň přirozeném vztahu mezi předmětností a proporcionalitou člověka-figury. Prostor obrazu je definován vlastní hloubkou, proporcí a zejména také pozicí zobrazeného předmětu. S výjimkou zvířat nebo ovoce zobrazuje předměty, které jsou člověku vlastní. Prošly tvarovou a materiálovou zkušeností a proměnou do současných podob. Jsou výsostným dílem člověka a jeho potřeb. Jejich rozměry jsou v zásadě dané a pozice jasná. Vycházejí z měřítka člověka a v autorově podání ho činí přítomným i tam, kde se fyzicky nenachází.

Jan Kudrna

Termíny

Vstupné

50 Kč

Místo konání

Galerie Kaple

Pořadatel

Galerie Kaple

Videa

Fotogalerie

Na akci mohou být pořizovány fotografie nebo audiovizuální záznamy. Svou účastí dáváte najevo svůj souhlas s focením a nahráváním vaší osoby. Fotografie a videa mohou být následně použity k další propagaci pořadatele