ALEŠ HUDEČEK
Koherence
Malíř Aleš Hudeček (1973) se stal již nepřehlédnutelnou osobností současné výtvarné scény. Poprvé na sebe výrazněji upozornil již během studií na Katedře výtvarné tvorby Ostravské univerzity. V obrazech z konce 90. let jsou nejznámější Mladí sedláci z Westerwaldu, V polích a Lazebník. Hudeček už na těchto plátnech pracoval s fotografií. A právě využití fotky a následné narušení původního námětu zásahem čehosi nepatřičného, se stane do budoucna jedním z typických prvků Hudečkových obrazů.
Další etapa jeho tvorby by se dala charakterizovat jako akcentovaná figurace. I tady autor často vycházel z fotografie, respektive z nalezených a poškozených anonymních negativů. Snad právě ona neurčitelnost a neidentifikovatelnost spojená s těmito negativy otevřela Hudečkovi široké pole možností, jak s těmito inspiracemi pracovat. Autor hledal a našel způsob nového pojetí tohoto tradičního námětu. To novum se uplatňuje v kontrastním nastavení živého-organického (žena, lidské tělo obecně) v jeho efemérnosti a jakési melancholicky pojaté retro zadumanosti póz a gest. Protože řada obrazů vznikala jako rozvinutí kresebných prací i v plátnech hrála důležitou roli silná černá kontura. Nadsázka a vtip přítomné v řadě těchto pláten se stanou dalším z důležitých prvků Hudečkovy tvorby.
Změnu a odklon od figurace přineslo narození dcery Olivie. Hudeček začal malovat obrazy, v nichž tematizoval nové, jiné vidění světa. Pokusil se malovat svět závislý na očích dítěte, svět z dětské perspektivy (Dětský pokoj, Jugend Ikea, Horizont), svět, který je přítomen kolem nás, který ale nevnímáme jednoduše proto, že ho nevidíme. Tato změna byla pro Hudečkovo malování rozhodně životodárná a důležitá. V plátnech z poslední doby jakoby najednou odhalil, že k tomu, aby věci fungovaly jinak a „zázračněji“, není už třeba roubovat je k sobě, ale že stejně nosná může být prostá změna stanoviště a tím nové vidění skutečnosti. Rázem tak došlo v jeho obrazech k pročištění a zjednodušení. V poslední době se autor obrací k lidem, které zná a kteří jsou pro něj nějakým způsobem významní. Své přátele a kolegy začal malovat skrze zástupné znaky, nejčastěji předměty. Propojuje hrnky, talíře, příbory a „zdobí“ je na plátnech motivy z uměleckých děl svých přátel. Maluje taky interiéry, v nichž nebo do nichž jsou opět v drobných posunech a mutacích umisťovány fragmenty výtvarných děl různých autorů (Š. Mikeskové, K. Szanyi, D. Fialové, P. Pastrňáka), které se stávají součástí běžného mobiliáře – jako skříň, lampa, malba na stropě.
K tématům své tvorby Hudeček říká: „Nejzávažnějším tématem mé tvorby je malba jako taková. Nejsem žádný samozvaný mesiáš, který pouze kritizuje společnost. Vlastně si tím vším řeším svůj osobní výtvarný vhled. Nedokáži zbavit místní umění jistých problémů, tak jako to nedokázal nikdo přede mnou. Snažím se jen na ně poukázat svým malířským sdělením. A to mě baví“.
Z textu Martina Mikoláška
V současné době je Aleš Hudeček vedoucím Ateliéru užité malby na Střední umělecké škole v Ostravě.
Studium:
1992 – 1997 Katedra výtvarné tvorby Ostravské univerzity, Ostrava
Samostatné výstavy:
2011 - Lesbická metafyzika, Galerie kresby, Ostrava
2009 - Laboratory, Výstavní síň Sokolská 26, Ostrava
Utopie, Galerie Beseda, Ostrava
Tušení souvislostí, galerie Bárka kafe, Ústí nad Labem
2008 - Chyba v Matrixu, Šustalova vila, Kopřivnice
Nové druhy, Červený kostel, Hlučín (s M.Hermanovou)
2007 – Narozeniny, Galerie kresby, Ostrava, www.minikino.cz/mkgalerie2.aspx
Vdovy, Galerie Dole, Ostrava
Jedna prázdná, druhá vysypaná, Důl Michal, Ostrava ( s D.Bednářem )
2006 – Interiéry
2004- Olivový háj, Červený kostel, Hlučín ( s K.Szanyiovou )
2003 - Pod su k ní, Galerie Skola,Institut pro umělecká studia O.u.,Ostrava
2002 - Kruci fix, Nibiru, Ostrava
C.A.P.D.P.,Na bidýlku, Brno (s K. Szanyiovou)
Pejsek, kočička a spol., Galerie Pokorný, Prostějov
2001 - 6,4 kg umění, Na bidýlku, Brno (s K. Szanyiovou)
Úplně jiná, úplně stejná, Bayer & Bayer, Praha
2000 - Pojď blíž, ať tě lépe cítím, GVUO Ostrava
Stipendijní pobyty
Čimelice, Nadace a centrum pro současné umění, Praha, 1999
Velký formát, Valtice, 2003
Malířské sympozium Albertovec, květen 2008
Smalt Art, sympozium smaltu, Ostrava Vítkovice 2011
Zastoupení ve sbírkách
Národní galerie - Veletržní palác
Dům umění Ostrava
Muzeum umění Olomouc
Sbírka Marek - Brno
Kurátor výstavy: Leszek Wojaczek
Úvodní slovo: Denisa Fialová
Performance: Markéta Hermanová
Na akci mohou být pořizovány fotografie nebo audiovizuální záznamy. Svou účastí dáváte najevo svůj souhlas s focením a nahráváním vaší osoby. Fotografie a videa mohou být následně použity k další propagaci pořadatele.