DAVID ČERNÝ
Jesus & guns
Sochař David Černý (1967) je na rozdíl od většiny současných výtvarných umělců mediálně viditelnou osobností české kultury. Nejčastěji vytváří figurativní sochy určené pro veřejný prostor. Daleko více než řešení autonomních estetických problémů ho však lákají intervence do společenských vztahů a animace prostoru sdělovacích prostředků.
Davič Černý studoval design a později sochařství na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze. Více než škola však pro něj bylo rozhodující prostředí nezávislé kulturní scény konce osmdesátých a počátku devadesátých let. Podílel se na aktivitách Bullshitfilmu, s přáteli vytvářel krátkodobé instalace a performance na pomezí večírku a uměleckého díla. Vystavoval na výstavách pod bývalých Stalinovým pomníkem a vytvořil létající dolary pro Muzeum Andy Warhola v Medzilaborcích. Rozbouřit veřejné mínění se Černý pokusil svou mystifikační akcí Den zabíjení v Madridu a v Londýně v rámci festivalu Edge 92. Výstava ve Špálově galerii v Praze v roce 1993 završila první tvůrčí období Davida Černého. Představil zde mimo jiné sérii Kitů, předimenzované pistole poprvé použité ve Dni zabíjení, a instalaci Malost z roku 1991.
V letech 1994 – 1996 žil David Černý v New Yorku, nejdříve jako rezident programu P.S. 1 a posléze Whitney Studio Programu. Vystavoval v galerii Ronadla Feldmana a účastnil se putovní výstavy Beyond Belief, setkání s realitou americké umělecké scény však na něj měly spíše negativní dopad. Metodou Davida Černého je často provokace veřejnosti a testování estetických i společenských limitů, díky čemuž zůstává řada jeho finančně náročnějších projektů nerealizována.
Vzdělání
1991 – Residenční pobyt Boswil, Švýcarsko
1988–1996 – Vysoká škola uměleckoprůmyslová, Praha
1994–1995 – P.S.I. artists residence, New York
1995–1996 – Whitney Museum Independent Study Program, New York
Ceny a granty
1990 – zvláštní cena na bienále v Kortrijku (Belgie)
1996 – Pollock Krasner Foundation Grant (USA)
2000 – Cena Jindřicha Chalupeckého
Díla
Futura – Brown-nosing
V Praze na Smíchově v galerii Futura v Holečkově ulici je trvale umístěno sousoší z roku 2003. Jedná se o torza nahých dolních částí těl dvou sehnutých mužských postav o výšce 520 cm. Po žebříku je možno vylézt k otvoru v zadní části těl, otvory lze sledovat videosmyčku, na níž se Václav Klaus a Milan Knížák spokojeně krmí kaší.
Návrh pomníku na Klárově
V roce 2004 byl společně s Ivanem Theimerem, Vladimírem Preclíkem, Michalem Gabrielem a Jaroslavem Rónou osloven, aby navrhl pomník odboji během druhé světové války na pražském Klárově. Černého projekt vyhrál, ale proti realizaci se postavil Český svaz bojovníků za svobodu kvůli Černého mediálním výrokům směřujícím proti českým komunistům i nacionalistům. Pomník byl nakonec postaven podle návrhu, jehož autorem je sochař Vladimír Preclík.
Metalmorphosis
Obří kovová hlava o výšce 7 metrů a hmotnosti 13 tun s pohybujícími se částmi je od roku 2007 umístěna u sídla společnosti American Asset ve městě Charlotte v Severní Karolíně. Z úst sochy stříká voda do bazénku. Slavnostnímu odhalení byl přítomen český ministr zahraničí Karel Schwarzenberg a kapela The Plastic People of the Universe.
Červená auta
Dvě červená auta zavěšená na budově kulturního centra MeetFactory v prostoru železničního depa v Praze na Smíchově.
Entropa
Pod jeho vedením vznikala instalace, která měla v bruselské budově Rady EU reprezentovat Českou republiku po dobu jejího předsednictví od ledna do června 2009. V instalaci vysoké 16 metrů v podobě skládačky je každý stát Evropské unie reprezentován určitým stereotypem, který podle Černého o něm mají zažitý ostatní obyvatelé Evropy. Česko má podobu zlatem lemovaného displeje s výroky Václava Klause. Na projektu podle Černého údajně spolupracovalo celkem 27 výtvarníků (jejichž existenci nakonec sám vyvrátil[20] – ve skutečnosti se na plastice podíleli také jeho tři asistenti, Tomáš Pospiszyl, Viktor Frešo a Krištof Kintera.) a již v počátku ho provázely kontroverzní reakce. Proti zpodobnění Bulharska protestovalo tamější ministerstvo zahraničí.
V polovině října 2009 potvrdil investor multifunkčního Copa centra budovaného u stanice metra Národní třída, že v neveřejném výběrovém řízení bylo jím navržená penisová fontána vybrána k umístění na dvoraně nové budovy. Fontána má mít podobu asi 30 bronzových poloztopořených různě tlustých penisů, které budou střídavě chrlit vodu, kolem středního osmnáctimetrového penisu. Plastika má být podle Černého především komentářem k situaci a současnému obsazení českého parlamentu. Na penisech mají být zabudovány displeje, na nichž se budou objevovat jména podle aktuálního politického dění. S investorským subjektem je spojen podnikatel Sebastian Pawlowski, který je spojován i s Černého fontánou čurajících postav na dvoře Hergertovy cihelny v Praze.
Vznik díla podle ČTK zaplatil Andrej Babiš, který je od počátku až dosud vlastníkem a od něhož si jej Český olympijský výbor pro využití v Londýně pronajal. Podle BUSportálu dílo odkoupil za 9 milionů Kč Agrofert Andreje Babiše, a to na doporučení Babišova fyzioterapeuta a fyzioterapeuta českého olympijského týmu Pavla Koláře.
V neděli 9. září 2012 jej Andrej Babiš i přes zásadní nesouhlas Davida Černého předvedl na pražském Staroměstském náměstí v rámci akce Deset kliků pro sportovce, doprovodné akce maratonu Mattoni Grand Prix. David Černý označil vystavení autobusu na Staroměstském náměstí za dehonestující pro všechny účastníky projektu, protože Staroměstské náměstí je dnes bohužel místo pro lidové taškařice, ruské turisty a oslavování hokejistů. Magistrát samostatnou žádost o vystavení autobusu zamítl, údajně právě proto, že žadatelem byl Agrofert (magistrát popírá, že by vůbec takovou žádost oficiálně dostal). Hlavní město údajně mělo být původně partnerem akce, avšak v průběhu vyjednávání město ztratilo zájem. Autobus byl nakonec vystaven v záboru určeném pro běh a z toho důvodu také nesměl na náměstí zůstat déle než několik hodin. Doprava a demontáž autobusu stála kolem 700 000 korun a Babiše mrzelo, že na náměstí nemohl zůstat alespoň 14 dní.
Následně bylo v polovině října 2012 umístěno na pražském Chodově u nově vybudovaného hřiště vedle budovy sídla společnosti Agrofert. Klikuje každý den od 15 do 15:30 hodin, avšak neklikuje, pokud teplota klesne pod 5 °C, při silném větru, dešti nebo sněžení nebo je-li pokryt vrstvou sněhu.
David Černý nebyl prodávajícím a v souvislosti s prodejem díla Babišovi nedostal žádný honorář, respektuje však práva vlastníka, pokud neporuší jeho autorská práva. Od akce na Staroměstském náměstí David Černý s Andrejem Babišem nekomunikuje.
Neuskutečněné návrhy
David Černý navrhoval umístit sochu obřího onanisty na Národní divadlo.
Během vernisáže vystoupil: soubor Baskybic / Základní umělecká škola Alfréda Radoka Valašské Meziříčí
Kurátor výstavy a úvodní slovo: Leszek Wojaczek
Více o vystavujícím: David Černý
DOPROVODNÉ PROGRAMY
7. 5. 2015 18.00 hod. vernisáž, výstavu zahájil kurátor výstavy Leszek Wojaczek
7. 5. 2015 18.30 hod. performance „Přiletěl David Černý“
7. 5. 2015 19.00 hod. koncert hudebního seskupení Baskybic (Základní umělecká škola Alfréda Radoka) v rámci zahájení výstavy
8. 5. 2015 13.00 hod. Majáles v galerii Kaple, cyklus přednášek, komentovaná prohlídka určená zejména „zamilovaným studentům
14. 5. 2015 17.00 hod. komentovaná prohlídka s kurátorem výstavy Leszkem Wojaczkem
15. 5. 2015 20.00 hod. Meziříčská muzejní noc v galerii Kaple, David Černý jako „pop star“, lektorský program
15. 5. 2015 22.00 hod. videomapping na budově Kaple, autor MgA. Petr Hajdyla
16. 5. 2015 16.00 hod. promítání filmů o sochařské tvorbě a sociálním přesahu - David Černý, kurátor
21. 5. 2015 17.00 hod. urbanismus, socha a architektura, projekce a následná přednáška, vedl kurátor výstavy Leszek Wojaczek
22. 5. 2015 18.00 hod. koncert mezi uměním: Mezinárodní festival cimbálu mezi díly Davida Černého
16. 6. 2015 10.00 hod. workshop se studenty Střední uměleckoprůmyslové školy oborů prostorový design a užitá malba, vedl kurátor výstavy Leszek Wojaczek.
16. 6. 2015 20.00 hod. koncert mezi uměním: německé duo Sea + Air v rámci Festivalu Alfréda Radoka
18. 6. 2015 20.00 hod. open space v galerii Kaple v rámci festivalu Valašský Špalíček. Komentované prohlídky výstavy s kurátorem Leszkem Wojaczkem
19. 6. 2015 16.00 hod. open space v galerii Kaple v rámci festivalu Valašský Špalíček. Komentované prohlídky výstavy s kurátorem Leszkem Wojaczkem
20. 6. 2015 16.00 hod. open space v galerii Kaple v rámci festivalu Valašský Špalíček. Komentované prohlídky výstavy s kurátorem Leszkem Wojaczkem
1. 7. 2015 10.00 hod. prázdniny v Kapli- výtvarné hry pro malé i dospělé inspirované dílem Davida Černého. Vedla MgA. Vlasta Červenková
2. 7. 2015 10.00 hod. prázdniny v Kapli- výtvarné hry pro malé i dospělé inspirované dílem Davida Černého. Vedla MgA. Vlasta Červenková
3. 7. 2015 10.00 hod. prázdniny v Kapli- výtvarné hry pro malé i dospělé inspirované dílem Davida Černého. Vedla MgA. Vlasta Červenková
8. 7. 2015 16.00 hod komentovaná prohlídka výstavy s kurátorem Leszkem Wojaczkem, lektorský program
12. 7. 2015 16.00 hod. dernisáž výstavy - poslední odpoledne s výstavou Davida Černého